JURY
Jury Turnieju Muzyków Prawdziwych w kategoriach muzycznych
Weronika Grozdew-Kołacińska
pieśniarka o bułgarskich korzeniach, etnomuzykolog, kierownik Pracowni Etnomuzykologii Instytutu Sztuki PAN, koordynator Pracowni Muzyki Tradycyjnej w Instytucie Muzyki i Tańca oraz współzałożycielka i prezes Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego. Jest wielokrotną laureatką konkursu Polskiego Radia Nowa Tradycja (2002, Grand Prix przyznane przez Czesława Niemena) oraz Folkowego Fonogramu Roku. Trzy albumy muzyczne z jej solowym udziałem otrzymały nominację do Fryderyka, zaś autorski projekt muzyczny Etnofonie Kurpiowskie – nominację do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Obecnie wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii UW. Jest autorką artykułów o muzyce tradycyjnej, dwóch śpiewników „warszawskich”: Mój śpiewnik powstańczy i Śpiewnik dawnej Warszawy (wyd. MPW) oraz książki Bułgarzy katolicy. Tradycyjna kultura muzyczna diaspory (wyd. ISPAN). Pod jej redakcją powstał obszerny Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej w Polsce (wyd. IMIT). Współpracuje z Katedrą Akustyki Muzycznej UMFC, Programem Drugim Polskiego Radia (RCKL). W latach 2007–15 wspólnie z Muzeum Powstania Warszawskiego organizowała doroczną akcję muzyczną Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki. Jest członkinią Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, a także Rady Naukowej „Pisma Folkowego”, Rady Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce oraz grupy roboczej ds. muzyki tradycyjnej przy Radzie ds. Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego MKiDN.
Bogdan Matławski
doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego. Kulturoznawca, etnolog, etnomuzykolog. Wykłada w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego (kierownik Zakładu Pomorza i Skandynawii). Został odznaczony m.in. Honorową odznaką za zasługi dla rozwoju Ruchu Społeczno-Kulturalnego (1999), Odznaką za zasługi dla rozwoju Rzemiosła Szczecińskiego (2000), Odznaką Zasłużonego Działacza Kultury (2001). Jest redaktorem audycji Kraj za miastem w Polskim Radiu Szczecin (w 2009 roku za tę audycję został wyróżniony w kategorii: Publicystyka w XVIII edycji konkursu Dziennikarz Roku 2008 organizowanym przez szczeciński oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej Pomorze Zachodnie oraz Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. W tym samym roku został oznaczony złotym Gryfem Województwa Zachodniopomorskiego za mutlimedialny serwis internetowy Kraj za miastem). Jest autorem wielu publikacji o muzyce tradycyjnej i kulturze ludowej.
Wojciech Ossowski
muzykolog, etnograf, dziennikarz muzyczny, prezenter radiowy i konferansjer. Propagator muzyki folkowej. Na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia przez wiele lat prowadził programy: Folk – muzyka z przyszłości, Folk w Pigułce, Klub Folkowy, Ossobliwości muzyczne. Jest członkiem Akademii Muzycznej Trójki, współpracuje również z Programem Drugim Polskiego Radia i radiową Czwórką. Od 2002 roku pracuje w Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Muzykę folkową promuje od wielu lat, współtworząc festiwale: Wioska Folkowa na Famie (stworzył ją w roku 1989), Wioska Folkowa w Jarocinie (w latach 1989–90), Ethnosfera (od 1998 roku jest jego szefem artystycznym), Mikołajki Folkowe (wielokrotnie juror i konferansjer) i Rock May Festival (juror od 2006 roku). Zasiada także w jury World Music Charts Europe.
Jury Turnieju Muzyków Prawdziwych w kategorii taneczno-muzycznej - Turniej Tańca
Jacek Hałas
muzykant, śpiewak, tancerz, badacz tradycji, niespokojny duch. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Współtworzy wiele znakomitych formacji muzycznych, m.in.: Reportaż, Bractwo Ubogich, Muzykantów, Ket Jo Barat, Lautari, Kwartet Wiejski. Jest zaangażowany w projekty artystyczne (Poznański Dom Tańca, Tikkun, the Book, Nomadzi Kultury) oraz teatralne (Teatr Cinema, Teatr Strefa Ciszy, Teatr A3, Teatr i Schola Węgajty). Zajmuje się tańcem korowodowym, wirowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością warsztatową i edukacyjną. Razem z żoną Alicją (ludowe instrumenty perkusyjne) jako Nomadzi Kultury podróżuje po Europie z tradycyjną Jurtą, gdzie prezentuje efekty wieloletnich poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane z artystami z całego świata. Od lat poszukuje śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów, domowych archiwach i praktykuje grę na tradycyjnym instrumencie wędrownych śpiewaków – lirze korbowej. Laureat wielu nagród muzycznych (m.in. dwukrotny Folkowy Fonogram Roku). Poświęcono mu film dokumentalny Tu jest wszystko (z cyklu „Centrum, czyli pogranicze” z 2001 roku w reżyserii Dariusza Gajewskiego, TVP2). Od samego początku jest Dobrym Duchem Turnieju.
Dariusz Kubinowski
profesor nauk społecznych, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki pedagog kultury, etnochoreolog, etnopedagog tańca, metodolog badań jakościowych, teoretyk animacji kultury, badacz działalności kulturalnej; pracownik naukowo-dydaktyczny US, nauczyciel akademicki w Instytucie Pedagogiki Wydziału Humanistycznego US. Jako etnochoreograf zajmuje się scenicznymi rekonstrukcjami tradycji tanecznych, jest także konsultantem wiejskich zespołów rekonstruujących tradycje taneczne, dokumentuje folklor taneczny wieloetnicznego pogranicza Polski północno- i środkowo-wschodniej. Wieloletni członek Study Group on Ethnochoreology of the International Council for Traditional Music (UNESCO), autor, współautor, redaktor i współredaktor ponad 130 publikacji naukowych z zakresu teorii tańca, reanimacji, rekonstrukcji i rewitalizacji tradycji tanecznych, teorii działalności kulturalnej, etnopedagogiki, pedagogiki kultury, metodologii badań jakościowych, animacji kultury.
Remigiusz Mazur-Hanaj
muzyk (muzyka tradycyjna, avant-folk, muzyka eksperymentalna), etnograf, animator kultury, scenarzysta. Jest członkiem zespołów: Księżyc, Wędrowiec oraz duetu z Agatą Harz, autorem solowego projektu Nagrania terenowe snów. Współtwórca ruchu domów tańca w Polsce, warszawskiego Stowarzyszenia Dom tańca oraz cyklu Tabor Domu Tańca. Od roku 1992 animator i dokumentator tradycyjnej kultury etnomuzycznej (Mazowsze, Lubelskie), pomysłodawca, konsultant i realizator inicjatyw edukacyjnych w dziedzinie muzyki tradycyjnej. Redaktor naczelny portalu MuzykaTradycyjna.pl, redaktor leksykonu MuzykaRoztocza.pl oraz współpracownik Programu Drugiego Polskiego Radia. Twórca serii płytowej „In Crudo”. Od 2002 roku juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Scenarzysta cyklów filmów dokumentalnych (m.in. serii „Centrum, czyli pogranicze” w reżyserii Dariusza Gajewskiego dla TVP2). W roku 2011 odznaczony został Złotym Krzyżem Zasługi.